Best lastig om samen te vatten wat ik allemaal doe. Op het gebied van communicatie ben ik namelijk een ouwe rot in het vak en ik doe niets liever dan voor verbinding zorgen, zodat de samenwerking verbetert en veranderingen soepel verlopen. Ik ondersteun organisaties op project- en interim-basis. Mijn handelsmerk: Duidelijk in communicatie. Krachtig in verandering.
Dit is waar ik goed in ben:
Communicatie | Projectleiding en uitvoering
Ik heb veel ervaring met het leiden van projecten op het gebied van communicatie. Dit betreft zowel interne als externe communicatie, arbeidsmarktcommunicatie, online communicatie en verandercommunicatie. Ik houd mij graag bezig met zowel de strategische als de uitvoerende kant van een project. Ik geef advies, maar help ook graag bij de uitvoering. Handen uit de mouwen, we gaan aan de slag!
De laatste jaren lag mijn focus regelmatig op verandercommunicatie. Ik voel mij als een vis in het water als projectleider in digitale transformatieprocessen en/of begeleider van succesteams bij grote interne veranderingen.
Verandermanagement en implementatie
Verandering in een organisatie zorgt regelmatig voor weerstand bij medewerkers. Ik geniet ervan die weerstand om te buigen naar acceptatie (en liever nog naar enthousiasme). Dat doe ik door te luisteren, uit te leggen, mensen betrokken te maken en zo te zorgen dat de weerstand afneemt en uiteindelijk geheel verdwijnt.
De veranderingen die ik begeleidde zijn divers. Ze variëren van de introductie van een nieuwe manier van werken tot datamigraties van netwerkschijven naar SharePoint Online. Van het samenvoegen van twee huisartsenpraktijken tot de lancering van een nieuw intranet.
Ik ontwikkel materialen en trainingen waarmee medewerkers ondersteunt worden. In de communicatie en bij het geven van trainingen zorg ik ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt
Coaching
Het coachen van managers of directieleden op het communicatievlak gaat vaak hand in hand met mijn communicatieadvies. Ik geef graag inzicht in de stijl van communiceren en verduidelijk het effect daarvan op medewerkers. We kunnen ook samen aan de slag met het verbeteren van gesprekstechnieken of de mogelijkheden voor het stimuleren van een meer open cultuur.
Training
Nieuwe systemen uitleggen aan interne medewerkers of aan gebruikers buiten het bedrijf, dat doe ik met plezier tijdens gebruikerstrainingen. Zo gaf ik bijvoorbeeld trainingen met op maat gemaakt cursusmateriaal voor alle medewerkers van een bedrijf met 300 medewerkers. Ook werkte ik aan verschillende user-adoptiematerialen die bij een grote multinational (meer dan 40.000 medewerkers) het gebruik van diverse IT-producten en de overgang naar Office 365 vergemakkelijkte.
Samenwerking verbeteren
Samen werken betekent samen communiceren. Nieuwe manieren van samenwerken vragen om aangepaste vormen voor het leggen van verbinding. Ik analyseer de communicatiestijlen in een organisatie en breng de mogelijkheden voor verbetering in kaart. Zo nodig begeleid ik de medewerkers naar een meer effectieve manier van presenteren, overleggen en vergaderen.
Informatievoorziening
Verschillende vormen van informatievoorziening maken onderdeel uit van de communicatie binnen en buiten het bedrijf. Denk aan intranet, extranet en andere communicatiehulpmiddelen (bijvoorbeeld Office 365). Ik heb veel ervaring met het werken met verschillende content management systemen en ook SharePoint en Teams hebben voor mij weinig geheimen.